Stevenson - Nabokov: 1-1
Eller:
När Nabbe drabbades av b-uppsatssjukan
När Nabbe drabbades av b-uppsatssjukan
I min förvirrade jakt på kunskap om
Robert Louis Stevenson och hans verk har jag nu lånat hem Nabokovs
litteraturföreläsningar. Nabokov ogillade det mesta Stevenson
gjort. Det är känt att när han gjorde urvalet berättade han för
en kollega att han inte ens tyckt om Skattkammarön som barn. Dr
Jekyll och Mr Hyde måste han däremot hållit lite högre eftersom
denna roman tillhör det fåtal böcker i världshistorien han väljer
att tala om.
Det börjar bra. Nabokov reder ut några
missförstånd (till exempel att Dr Jekyll skulle vara titelpersonens
goda sida - i själva verket är han ju summan av dem båda men under
störst inflytande av sin goda karaktär) och får mig att förstå
finurligheterna i geografin - Dr Jekylls hus med två med tre synliga
sidor och två ingångar - en mot torget och en mot en larmande gata
- korresponderar med hans olika personligheter.
Ett par enkla saker har Nabokov fått
om bakfoten men det är precis i början så det behöver vi inte bry
oss om. Däremot är det lustigt att han inte drar någon parallell
mellan det förorenade saltet som möjliggör förvandlingen och
orenheten i Dr Jekylls själ som får honom att släppa fram demonen.
Det där kan tyckas långsökt men eftersom Nabokov drar paralleller
mellan vinet de gamla ungkarlarna sitter och dricker framför brasan
och Jekylls bubblande brygd så det vore ganska logiskt. Jag får
inte till det riktigt men en hjärna som Nabbes borde kunnat göra
det - om den bara gittit jobba lite. Mer om det strax.
En bit kommen in i texten resonerar
Nabokov kring den närmast kliniska brist på kvinnor som råder i
Stevensons verk. (Det nämns i förbigående ett par tjänsteflickor
hos Dr Jekyll, det finns en liten flicka som blir nedtrampad och en
tändsticksförsäljerska som blir nedslagen. Det är i stort sett
allt. Ingen av dem har replik som återges direkt och ingen av
dramats huvudpersoner har något familjeliv.) Nabokov anser att det
har sin grund i texten förutsättningar men påpekar också att
bristen på kvinnoskildringar avslöjar Stevensons brister som
konstnär.
(Där har han antagligen rätt. Jag har
läst någonstans att Stevenson undvek kvinnor i sina texter eftersom
han insåg att han inte fick till dem riktigt. Hans försvarare
påpekar dock att han lyckades bättre mot slutet av sitt liv och nog
kunde blivit riktigt bra på det om han inte dött så ung.)
Nabokov skriver givetvis en del annat
minnesvärt också men texten slutar i ett intressant antiklimax.
Nabokov ger sig på att förklara dess struktur - hur vi accepterar
att det som händer händer och hur spänningen hålls vid liv. Och
successivt övergår texten i ett enda långt citatspäckat
handlingsreferat. När Nabokov citerat sig fram till den olycksalige
Dr Jekylls slutord verkar han harkla sig och försöka återta
kommandot över situationen genom en anekdot om Stevensons dödsstund,
som är en intressant kuriositet men litteraturvetenskapligt ganska
ointressant.
Lägger vi till att
ursprungsföreläsningen även innehöll högläsning av fyra sidor
från Stevensons texter om författande är saken klar. Vladimir
Nabokov har drabbats av b-uppsatssjukan. Han summerar inte, han
analyserar inte: han återger. Ställd inför texten inser han att
den är bättre än vad han själv kan säga om den och låter den
därför tala för sig själv. Han kan ge RLS ett tjuvnyp för
dennes taffliga kvinnoskildringar men är hjälplös inför
trollkraften i hans berättelse. En författare som kan göra så med
en så erfaren läsare behöver inte oroa sig för sitt eftermäle.
Matchen Nabokov- Stevenson slutar
således 1-1 men frågar man mig vinner Stevenson på straffar.
U.J.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home